Tot ziens Maleisië! Selamat tinggal Malaysia!

25 januari 2016 - Klia, Maleisië

Beste allemaal,

Zittende op KLIA (Kuala Lumpur International Airport) te wachten op vertrek van Kuala Lumpur naar Londen, komt een prachtig avontuur toch echt aan een eind. Wat is het onvoorstelbaar hard gegaan. Het is als de dag van gisteren dat ik naar Kuala Lumpur vertrok om daar stage te lopen. Het is zowat onwerkelijk om hier te zitten en je laatste blogartikel te schrijven, beseffende dat je weer naar huis gaat. Gemengde gevoelens, stiekem ben ik verliefd geworden op Maleisië en dan is het al weer tijd om te gaan. Toch is het fijn om je familie en vrienden weer in het echt te zien en te spreken.

Afgelopen vrijdag 22 januari was dan de laatste officiële werkdag bij het stagebedrijf. Ik had een aantal stroopwafels gekocht om uit te delen aan de medewerkers. Ja, ook die zijn in Maleisië te verkrijgen ;) Wat vonden ze het lekker en wat hebben ze genoten van die heerlijke Hollandse lekkernij! Zaterdag ben ik nog naar Cameron Highlands gereisd, een uitgestrekte theeplantage op een hoogvlakte 150 kilometer ten noorden van Kuala Lumpur. Na een busreis van ongeveer 4,5 uur arriveerden we bij een theehuis, waar we een adembenemend uitzicht hadden over de uitgestrekte theevallei. Na een kopje originele Cameron Highlands thee en wat Engelse scones reden we een stukje verder naar het tweede hoogtepunt, de Strawberry Farm. Naast thee en aardbeien worden er ook groenten verbouwd. Dat komt omdat het klimaat met ongeveer 20-25 graden gunstig is in Cameron Highlands. Na het eten van een bakje aardbeien was het alweer tijd om terug te rijden naar Kuala Lumpur.

De volgende dag, zondag 23 januari, had ik het afscheid in de kerk. Ik mocht op een gegeven moment naar voren komen. Ik heb toen kort wat verteld over de afgelopen tijd en heb de gemeente bedankt voor een prachtige periode, waarin ik een tijdje onderdeel mocht zijn van hun kerk. Vervolgens werd er gebeden voor een goede en veilige terugreis naar Nederland. Na afloop van de dienst hebben we met een groep van 15 mensen een afscheidslunch gehad, waarin we hebben genoten van heerlijke Chinese Dimsum. Dat zijn gefrituurde of gestoomde kleine hapjes, bestaande uit groenten, vlees en rijst. Ik heb zodoende een mooi afscheid gehad van een onvergetelijke periode.

Deze maandagmorgen heb ik alle koffers ingepakt. Alle Maleisische souvenirs kon ik op een logistiek verantwoordelijke wijze in de koffer krijgen. Vervolgens werd ik door de stagebegeleider opgepikt bij het appartement en zijn we tegen 15 uur Maleisische tijd (08.00 uur NL tijd) naar KLIA gereden.

Vanaf nu duurt het nog een kleine 30 uur voordat ik weer in Nederland ben. Ik kan in ieder geval terugkijken op een bijzonder geslaagde periode! En wat heb ik ongelooflijk veel verhalen te vertellen zodra ik thuis ben!

Groetjes en tot aan de andere kant van wereld,

Johan

Reisschema:

- 1e vlucht: Kuala Lumpur International Airport (KLIA) naar Londen Heathrow
Vertrekdag: maandag 25 januari 2016
Vertrektijd: 23.45 uur Maleisische tijd, 16.45 uur NL tijd.
Aankomsttijd: 05.25 uur Londense tijd, 06.25 uur NL tijd.
Vluchtduur: 13 uur en 40 minuten
Vluchtnummer: BA34

Tussenstop op Londen Heathrow: 05.25 uur tot 11.40 uur (06.25 uur tot 12.40 uur NL tijd).
Wachttijd: 6 uur en 15 minuten

25 januari 2016
    Welkom thuis Johan!!!!!
  2. Annette borst:
    26 januari 2016
    Welkom terug. Hoor van Robin dat je nu in Londen bent.Nog een klein stukje!
  3. Johan de Jong:
    26 januari 2016
    Bedankt fam. Visser! Tot snel!

Bedankt Annette! Klopt inderdaad, ben nu in Londen Heathrow tot 12.40 uur NL tijd. Bijna thuis! :)