Avonturen in de wildernis!

19 januari 2016 - Kuala Lumpur, Maleisië

Hallo allemaal!

De maand januari is alweer ruim over de helft, wat betekent dat het einde van mijn stageperiode met sneltreinvaart nadert. Dit is de laatste normale werkweek en dan is het alweer tijd om op maandag 25 januari naar ons koude kikkerlandje terug te keren. Tegen die tijd hoop ik nog een laatste blog te schrijven, maar nu eerst een blog over de eerste weken van 2016.

Afgelopen weekend heb ik nog even de toerist kunnen uithangen door dit voorlaatste weekend door te brengen in Penang, een staat in het noordoosten van Maleisië. Zaterdagmorgen 16 januari moest ik vroeg uit de veren, rond 04.15 uur, om op tijd te zijn voor de vlucht van 07.10 uur richting Penang. Zodoende had ik veel aan mijn dag en had ik genoeg tijd om het eiland te verkennen. Ik nam de bus vanuit het vliegveld om naar de hoofdstad Georgetown te komen. Daar staptte ik over bij de Komtar op een andere bus, een centrale punt in de stad, om een bijzondere tempel te bezoeken, namelijk de Kek Lok Si tempel. Een mooi bouwwerk om te zien! Vervolgens reisde ik weer terug naar het zogenoemde 'Gurney Plaza' in het centrum. Een plek waar je goedkoop en lekker kan eten. Penang staat namelijk in het bijzonder bekend om het heerlijke eten.

Die zaterdagavond had ik een skypegesprek vanuit het Maleisische front met het thuisfront. Mijn moeder vierde haar verjaardag die dag. Tijdens het skypen belde er een pakketbezorger van PostNL aan. Hij kwam een vers bosje bloemen vanuit Maleisië brengen. Dit gebeurde toevalligerwijs exact tijdens het skypen! (Uw zoon studeert toevallig iets met logistiek?)

Voordat we duiken in de afgelopen eerste weken van het nieuwe jaar wil ik nog even terugblikken op Kerst en oud & nieuw. De kerstperiode ving ook in Maleisië aan met een aantal zondagen die voorbereiden op Kerst: de adventperiode. Een bijzonder evenement was wel zondag 20 december toen de jaarlijkse 'Nine lessons and carols' plaatsvond in de kerk hier. Het kerstevangelie werd toen in 9 gedeeltes voorgelezen door verschillende buitenlandse ambassadeurs. Tussendoor werden bekende kerstliederen gezongen. De avond maakte best indruk! Donderdag 24 december was de zogenoemde 'Traditional Christmas Eve Candlelight Service' van St. Andrews, oftewel de jaarlijks terugkerende kerstnachtdienst. De kerk was afgeladen vol kan ik mij nog goed herinneren. Het was een gezellige avond gevuld met zang, een korte overdenking en natuurlijk candelights. Tegen het einde van de avond kreeg iedereen een kaars. Deze kerstkaarsen staken we vervolgens met elkaar en voor elkaar aan. De lampen in de kerk werden gedimpt, waardoor het licht van de kaarsen voor een prachtig gezicht zorgden.

Als ik 's zo nu en dan 's avonds in de kerk ben, word ik altijd na afloop terugbracht naar Little India, de wijk waar ik woon, door een hele aardige mevrouw. Laatst vertelde ze over church dog Chippy, de hond die dag en nacht waakt over de kerk. Volgens haar is Chippy een christelijke hond, omdat hij altijd stil is en gaat zitten op het moment dat er in de kerk wordt gebeden. Zodra het woord 'Amen' klinkt aan het einde van het gebed, komt Chippy weer in actie. Aardige hond, die Chippy :)

Vrijdag 25 december was het Eerste Kerstdag en ben ik om 10 uur 's ochtends naar de kerk geweest. Daar heb ik een gedeelte van het kerstevangelie mogen voorlezen tijdens de dienst. Eerste Kerstdag verliep verder rustig. Tweede Kerstdag heb ik 's avonds gedineerd bij een aardig Nederlands gezin. Het was erg gezellig! De daarop volgende zondag, 27 december, werd ik door een ander Nederlands gezin uitgenodigd voor een brunch bij hen thuis. Ontzettend gastvrij en leuk! De laatste dagen van het jaar heb ik nog verder gewerkt aan het stageonderzoek, zelfs nog op oudjaarsdag. 's Avonds ben ik naar de KL Tower gegaan om daar de jaarwisseling te beleven. Een ervaring op zich zonder je familie, vrienden en kennissen en op zo'n aparte locatie. Om middernacht barstte het festijn los. Ik kon het vuurwerk goed zien vanuit de KL Tower. Als  vuurwerkliefhebber vond ik de vuurwerkshow wat minder geslaagd, maar dat werd gecompenseerd door het goede uitzicht en de prettige sfeer.

Zondag 3 januari heb ik de Batu Caves bezocht, grotten net buiten Kuala Lumpur. Ik moest een hoge trap beklimmen voordat ik de grotten eenmaal kon betreden. Opvallend was dat er in en rond de grot talloze makaken (kleine aapjes) in het rond liepen. Het was net of ik in de natuurlijke Apenheul liep. Maandag 4 januari vloog ik naar Johor om toch nog wat laatste dingen te onderzoeken. Tot en met donderdag was ik daar. Vrijdag gaf ik een eindpresentatie aan een aantal mensen van het bedrijf met de uitkomsten van het onderzoek.

Zaterdag 9 januari stond ik weer vroeg op om met de bus de wildernis in te duiken. Dit keer naar de Taman Negara, een stukje ongerepte jungle in Maleisië. Na een busreis van ongeveer 3 uur kwamen we aan in een plaatsje genaamd Jerantut. Daar brachten we ongeveer 1,5 uur door om onder andere te lunchen. Vervolgens reden we nog een half uurtje door richting Kuala Tembelling Jetty, waar we de Tembelling rivier over gingen in een boottocht van 3 uur. We arriveerden rond etenstijd in Kuala Tahan, een dorpje aan de Tembelling nabij de ingang van Taman Negara. Het avondeten bestond uit een heerlijke Nasi Goreng Pattaya, oftewel rijst met groenten en kip gevouwen in een omelet. Om je vingers bij af te likken! Wat me direct opviel aan het dorpje Kuala Tahan, ik dacht namelijk in de middle-of-nowhere te zijn beland, is dat er bijna allemaal Nederlanders te vinden waren! Dat had ik dus niet verwacht, maar ik heb het onder andere daardoor erg gezellig gehad. Zaterdagavond doken we met een groep de wildernis in. De gids baande voor ons de wegen door de wilde natuur. Hij liet ons allemaal tropische insecten zien. Zo nu en dan moesten we opletten voor dwarrellende boomslangen in de takken boven ons. Ook hoorden we gebrul in de verte waarvan we de oorzaak niet direct konden verklaren. Tsja, wat dat was, laat ik maar liever in het midden... Ik hoef het ook eigenlijk niet te weten. Zondag deden we een jungle trekking en aan het einde daarvan hebben we over de beruchte Canopy Walkway gelopen, een 45 meter hoge tussen bomen gespannen bungelende touwbrug. Spannend! Zondagmiddag reisde ik per bus weer terug richting Kuala Lumpur.

Afgelopen maandag 18 januari heb ik het stageverslag op tijd kunnen afronden en inleveren. Deze laatste werkweek ben ik nog bezig met twee andere, kleinere verslagen en het afronden van de stageperiode. Maandag 25 januari is het dan tijd om naar Nederland terug te reizen.

Ik hoop jullie door dit verhaal weer op de hoogte te hebben gesteld van alle belevenissen van afgelopen weken.

Groetjes!

Johan

Ps. Ik heb voor de liefhebber nog wat foto's toegevoegd.

1. Hendrik Schoppers:
    19 januari 2016
    Ha Johan,

wat een verhaal. Mooi hoor. De geit wordt dus binnenkort gemolken. Terwijl het tropische regenwoud groener wordt. Zul jij huiswaarts keren en je vliegtuig in 1x pakken hopelijk. Want zo'n ding missen is niet handig.

Zodra ik je zie zal ik misschien wat sceptisch zijn en niet geloven dat jij die bruine jongen bent. Maar ik zie je gauw weer. Ophalen gaat spijtig genoeg niet lukken.

Immer amicaal,
    Hendrik
  2. Joop en Corina van Veelen:
    19 januari 2016
    Hoi Johan, we beleven alle verhalen intens met je mee en zien het ook allemaal weer voor ons. Bedankt voor de leuke kaart van Chinatown. Het is fijn om straks iedereen weer thuis te zien maar het afscheid nemen in KL zal ook best moeilijk zijn. Geniet nog even deze laatste dagen. Hopelijk krijg je al je souvenirs mee in de koffer. Selamat tinggal!
  3. Paul:
    21 januari 2016
    Ha Johan,

Mooi nog zo'n laatste update! Fijn dat je de volgende update mondeling kan geven :D
    Verder moest ik bij de christelijke hond ook aan mijn eigen hond thuis denken, die staat net iets voor 'amen' op omdat hij dan weet dat het gebed klaar is en iedereen op gaat staan :P
  4. Fam Visser:
    21 januari 2016
    Hoi Johan,
    Wat leuk om weer een reisverhaal van je te lezen en de foto's te zien.
    Als je terug in Nederland ben moet je maar een keertje Maleisisch voor ons koken, het eten ziet er zo aantrekkelijk uit!! Haha..
    Tot snel.
  5. Tante Joke en Ali Vreugdenhil:
    24 januari 2016
    Hallo (onbekende voor Ali) Johan,
    Ik vind het verslag en de foto's erg leuk. Je schrijft ook erg leuk, we hebben ervan genoten.
    Nog 1 dag en je komt alweer terug. Je zal het daar wel gaan missen. We wensen je een goede reis, Gods zegen en dat je veilig thuis mag komen. En ik (Joke) je weer snel kan zien.