De Singaporese kakkerlakkenbus

19 oktober 2015 - Kuala Lumpur, Maleisië

Na vorige week weer een mooie en ijverige week bij het stagebedrijf gehad te hebben, zijn we afgelopen weekend afgereisd naar het zuiden, naar Singapore wel te verstaan. De reis op zich is al de moeite waard om iets meer toe te lichten. We vertrokken vrijdagavond vanuit Bukit Bintang, een wijk in Kuala Lumpur. We stapten vervolgens in een werkelijk stampvolle bus met allemaal bezwete en stinkende Aziaten (misschien stonken we zelf ook wel door de hitte en hadden we dat niet door). Gelukkig hadden we een zitplaats, want op deze manier moesten we voor de komende 7 uur in de bus zitten. Na ongeveer anderhalf uur onderweg te zijn voelde ik opeens gekriebel op mijn been. Ik ondernam geen actie en dommelde weer een beetje in slaap. Het gekriebel kwam weer terug en werd steeds heviger. Nu was ik het zat. Ik keek op mijn been en zag daar tot mijn verbazing een kakkerlak van 30 centimeter zitten. Ik slaagde een kreet die leek op de volgende zin: 'Pak die kakkerlak in één keer!' Zo gezegd, zo gedaan en ik mepte er flink op los. Helaas had ik dat ding nog niet te pakken. Ik stroopte mijn mouwen op en deed nog een poging. Gelukkig, ik kon het beest ternauwernood pakken en dit keer vloog het spontaan in de nek van iemand voor ons. Zo klus geklaard dacht ik, de geit is gemolken.

Aangekomen rond 2 uur 's nachts in Singapore liepen we naar ons hostel in Little India. Daar sliepen we met z'n drieën in een gedeelde slaapkamer met 10 mensen in totaal (die we dus helemaal niet kenden). Zaterdagochtend zijn we naar 'Gardens by the Bay' geweest in Singapore. Dit is een soort kunstmatig aangelegde duurzame tuin. De Singaporese overheid wil dit om Singapore te veranderen van een 'tuinstad' naar een 'stad in de tuin'. Groener wordt het niet zou ik daarop zeggen. De 'supertrees', oftewel de metalen bomen zijn tussen de 25 en 50 meter hoog. Tussen de bomen door kun je door middel van een hangbrug lopen. Daar hebben we ook op gelopen. Een prachtig gezicht! 's Nachts komen de bomen tot bloei en geven ze een mooie lichtshow.

Na het bezoek aan deze bijzondere bomen zijn we naar het 'Marina Bay Sands' geweest. Dit is één van de meest bekende gebouwen van Singapore. Het zijn drie identieke torens met daar bovenop een SkyPark wat lijkt op een boot. De kosten van dit complex zijn niet minder indrukwekkend dan het gebouw zelf, namelijk 8 miljard euro (wow!). We konden gratis met de lift naar het observatiedek, waar we een mooi uitzicht over de gehele baai konden zien. Helaas mochten we niet gratis naar de 'Infinity pool', het zwembad dat op het dak van het gebouw is gevestigd. We deden nog een tevergeefse poging om naar binnen te komen, maar het was helaas alleen voor hotelgasten. Misschien hadden we die kakkerlak kunnen meebrengen als afleidingsmanoeuvre...

Na Marina Bay Sands hebben we het standbeeld van Sir Stamford Raffles gezien, de oprichter van Singapore. Hij stichtte in 1819 een handelpost en legde daarmee de basis voor Singapore. De Republiek Singapore zelf bestaat dit jaar 50 jaar. Ter gelegenheid van dit jubileum organiseerde automerk Audi een rondrit met nieuwe Audi's door de stad (nee helaas, we mochten zelf niet achter het stuur). Gedurende de rondrit kregen we een bril op ons hoofd met een videoscherm ervoor waarin het Singapore van 50 jaar geleden werd getoond. Indrukwekkend om te zien en wat is Singapore hard gegroeid in deze periode! Ook hebben we The Fullerton Hotel gezien, een zeer luxe hotel gevestigd in de binnenstad van Singapore. 's Avonds hebben we genoten van een prachtige lichtshow in de baai van Singapore.

Tot slot hebben we een bezoek gebracht aan Sentosa Island. Een eiland aan de zuidkust van Singapore en het meest zuidelijke stukje van Azië. We zijn naar het eiland toegegaan door middel van een soort skilift. Daar moesten we geen hoogtevrees voor hebben...

Kortom, iets om nooit meer te vergeten en om met een voldaan gevoel op terug te kijken!

Groetjes Johan

1. Hendrik Schoppers:
    19 oktober 2015
    Wat een belevenissen!! Fijn dat je het nog steeds uithoudt. En niet dood bent gebeten door die kakkerlak. Volgende keer wel in 1 keer pakken hè. Dat je niet groen weg trok van dat beest. Ik krijg er al de kriebels van.

Groetjes uit het warme Nederland,
    Hendrik.
  2. Robin Borst:
    19 oktober 2015
    Jhan! Wat een bijzondere busrit zeg, ik had het gezicht van diegene voor je wel willen zien! En wat kwam je laat aan in Singapore! Maarja, beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. (Hoewel, 8 uur 's avonds is niet zo laat :))
    Ik ben benieuwd waar je de volgende keer heen gaat op toeristenpad!

Rbin
  3. Bobby den Outer:
    19 oktober 2015
    Hahaha, ach ja beter laat dan nooit die kakkerlak van je been maar 30 cm? Dat is vast een typfout maar mooi dat je leuke avonturen beleefd daar.

Groetjes uit dit kikkerlandje van ons Nederland,
    Bobby
  4. Robin Borst:
    19 oktober 2015
    Haha Bobby, dan is die "beleefd" van jou zeker ook een typfout ;)!
  5. Paul:
    20 oktober 2015
    Haha 30 cm! Doet me denken aan amice Griffioen.

Maar mooi verhaal Johan. Je ziet door die stage wel een hoop van de wereld moet ik zeggen. Vet hoor ;)!
  6. Annette borst:
    20 oktober 2015
    Hey Johan,
    Mooi verhaal: ik heb het met extra aandacht dit keer(!)gelezen

Hartelijke groet!
  7. Mariëlle:
    21 oktober 2015
    Ik dacht serieus dat je 3 centimeter bedoelde :P Jammer dat je nou daarvan net geen foto hebt gemaakt ^^
    Maar weer veel meegemaakt dus! Doe je ook nog echt dingen voor je stage of ben je vooral allemaal steden aan het bezoeken ? :P

Groetjes, Mariëlle
  8. Johan de Jong:
    21 oktober 2015
    Bedankt voor de reacties allemaal!

@Paul, misschien heb ik dat ook wel bedoeld over die 30 cm ;-) De meer realistische 3 cm leek wel erg veel op 30 cm.

@Mariëlle, ik probeer in ieder geval te laten lijken of ik alleen maar steden aan het bezoek ben.. Doordeweeks geniet ik van het ijverige werk bij het stagebedrijf! :)
  9. Mariëlle:
    21 oktober 2015
    Haha, kijk aan. Maar je stage gaat verder ook wel goed? Of is het nog wel erg pittig?
  10. Johan de Jong:
    22 oktober 2015
    Stage gaat goed! Er is genoeg uitdaging hier ;) Dat maakt het zeker interessant en leerzaam!
  11. Dineke Poelman:
    22 oktober 2015
    Nou jij zit daar ook al niet stil! Wat heb je al veel meegemaakt zeg. Leuk om het iedere keer te lezen en behalve de kakkerlak ben ik ook wel een beetje jaloers.
    Succes met alles en denk ook een beetje aan je rust hè :)
  12. Wimvanbenthem:
    23 oktober 2015
    Hallo Johan,
    Je beleeft veel in het verre Azie. Spreek je de taal van het lan d ook een beetje. Vertel de volgende keer eens iets in hoofdlijnen over de stage als je wilt.

Groet van Wim uit Almere
  13. De Jong:
    24 oktober 2015
    En die gast voor jullie bleef rustig zitten omdat die het wel gewend was? Ik ga elke keer weer stuk op die gemolken geit, erg fijn om te horen. Ik maakte me al wel een beetje ongerust na die paar keer dat het niet gebeurd was. Maar goed, sla ze in elkaar die kakkerlakken, geef ze van katoen, sla ze helemaal aan hutspot dat schorriemorrie, schobbejakken, schameljoemie, schurftinsectigen!

De Jong