Krismas dan Tahun Baru di Kuala Lumpur

20 december 2015 - Kuala Lumpur, Maleisië

Selamat Tengahari allemaal!

Ik keek zojuist naar het laatste blogbericht en zag dat deze alweer van ruim een maand geleden is. Hoog tijd om weer eens een update te geven dus!

26 november mocht ik mijn 21ste verjaardag vieren in KL. Dat voelde best gek. Je verjaardag in een ver land vieren. Overdag heb ik een normale werkdag gehad. 's Avonds ben ik met een huisgenoot en mensen van de vereniging van St. Andrews Church (de kerk waar ik zondags naartoe ga) naar een Indiaas restaurant gegaan. Heerlijk gegeten! Als toetje hebben we gesmuld van een lekker taart. Eerst moest ik de kaarsjes uitblazen. Na afloop van de avond concludeerden we dat we met maar liefst 6 verschillende nationaliteiten aan tafel hebben gezeten die avond.

Zaterdag 28 november hebben we, een huisgenoot en ik, de KL Tower bezocht. Dit is een soort verfraaide 420 meter hoge mega-Euromast. We zijn naar boven geweest en hebben daar genoten van het prachtige uitzicht over heel Kuala Lumpur. Na afloop zijn we ook weer naar beneden gegaan. Vervolgens zijn we naar een restaurant gelopen. Het restaurant heet 'Flavors of Malaysia'. De KL Tower bevindt zich op een heuvel en op die heuvel is een soort dorp waar allerlei activiteiten gedaan kunnen worden. We liepen het restaurant binnen en het werd ons meteen duidelijk dat het niet erg druk was die avond (we waren de enige twee). De gastheer gaf ons een uitgebreide uitleg over het buffet en vervolgens konden we aanvallen. Gedurende de maaltijd werd een aantal delicatessen voorgeschoteld. Er werd bijvoorbeeld een soort ijs met kleurrijke kauwgomballen geserveerd. Althans, daar leek het op. We hadden geen idee wat het was. In Maleisië heb ik al vaker dingen gegeten waarvan ik totaal flauw benul had van wat het was, maar daar kijk ik nu niet meer van op :) Een momentje later kwam er opeens een groepje Maleisische jongedames op het podium in het restaurant. We werden plots opgeschrikt door een oorverdovend kabaal. Ze sloegen opeens ritmisch op een soort immense bamboestok. Daarna begonnen ze vrolijk in een rondje op de muziek te dansen. Wij werden het podium opgeroepen. Mijn huisgenoot en ik keken elkaar verbaasd aan en begonnen vervolgens uitgelaten mee te dansen. Wat een feest!

De maandag na dit weekend ben ik voor de derde en laatste keer naar Johor Bahru gevlogen om het warehouse weer een week te bezoeken en onderzoek te doen. Dat verliep goed. Tussen de middag ben ik gezellig meegegaan met collega's om te eten. Rond een uur of 12.30/13 uur is er normaalgesproken opeens niemand meer te vinden in het bedrijf. Veel mensen nemen dan bijna een uur pauze en gaan uit eten. Maleisië is een echte foodcultuur. Het gespreksonderwerp is dan doorgaans ook 'eten'. Het weekend erop was Sinterklaas. Ja, hoe gaat dat dan in Maleisië, waar helemaal geen (hulp)Sinterklaas is? Hoewel Sinterklaas ook hier arriveert voor de Nederlandse kinderen in Maleisië, had ik 5 december een afspraak met de tandartspiet. Tsja, meneer De Jong, zo stond er geschreven in het grote boek, u heeft teveel van de pepernoten en andere lekkernijen gesnoept afgelopen jaar... Gelukkig was de tandartspiet bekwaam genoeg om mijn kiespijn te verhelpen. Zoals Sinterklaas op 6 december weer vertrok, zo moest ik zondag 6 december ook afscheid nemen van een hele goede huisgenoot en vriend. Zijn stageperiode zat erop en die zondag vloog hij weer terug naar Nederland. Ik kan met hem terugkijken op een onvergetelijk mooie periode! Die avond ben ik naar de 'The Festival of Nine Lessons & Carols' geweest in de kerk. Een inspirerende avond waarin het kerstevangelie werd voorgedragen door een aantal ambassadeurs van verschillende landen. Ook werd een aantal kerstzangen gezongen.

De werkweek daarna, nu dan als enige Nederlandse stagiair, ging prima. Zaterdag 12 december ben ik wederom naar de kerk geweest. Dit keer vanwege de 'International Christmas Carol Evening' . Een aantal van de vele nationaliteiten die deze kerk telt, mocht een kerstlied ten gehore brengen. Met ongeveer 15 Nederlanders hebben we het 'Ere zij God' gezongen. Het laatste refrein hebben we met de hele kerk in het Engels gezongen. Zondagmorgen werd ik uitgenodigd in de kerk om een getuigenis bij te wonen die avond. Ik moest in pak komen, want er zouden veel zakenmensen aanwezig zijn. Het bleek dat een zakenman die 17 jaar zeer ernstig ziek was, ging getuigen van hoe God hem weer deed genezen. Zijn vrouw, een belangrijk persoon binnen de bankensector in Azië, was eerder tot geloof gekomen. Haar man herstelde uiteindelijk en kwam ook tot geloof. Zij vertelden hun verhaal die avond vol passie en enthousiasme. Erg inspirerend en bijzonder om te zien!

Maandag 14 december stond ik zoals gewoonlijk vroeg op om naar het werk te gaan. Aangekomen bij het kantoor vond ik alles er verdacht donker uit zien. Wat bleek nu, de sultan van Selangor (een staat van Maleisië) had als donderslag bij heldere hemel maandag 14 december tot een vrije dag verklaard. Waarom? Omdat de voetbalclub van Selangor kampioen was geworden. Waar in Nederland de vrije dagen al voor jaren vastliggen, wordt in Selangor een bepaalde dag plotseling tot een vrije dag verklaard. Ik kon het niet bevatten. Om lachen kon ik er in ieder geval wel :)

Dat komende kerstperiode een extra bijzondere periode is, is voor mij wel duidelijk. Kerst en oud en nieuw in een ander land. Hoe gaat dat dan? Je hebt in ieder geval niet de familie, vrienden en kennissen om je heen die je gewend bent. Maar dat betekent niet dat deze periode van feest daarom minder bijzonder is. Komende donderdag 24 december is de kerstnachtdienst in St. Andrews of de 'Christmas Eve Candlelight Traditional Service' zoals die hier wordt genoemd. Oud en nieuw vier ik op de top van KL Tower. Dat belooft wat te gaan worden. In ieder geval een prachtig uitzicht over de stad tijdens de jaarwisseling.

Ik wil jullie voor nu vooral hele mooie kerstdagen toewensen en alvast een goede jaarwisseling! Of zoals in Maleisië wordt gezegd: 'Selamat Hari Krismas dan Selamat Tahun Baru!

Groet Johan

1. Kees Borst:
    20 december 2015
    Hallo johan,

Wat een leuk en lang verhaal verhaal.!! Je blijft maar weer nieuwe dingen beleven. Gaaf hoor! Wat een mooie ervaringen en ook dat je het daar in de kerk zo nasr je zin hebt. En dan ook nog al die "food"-ervaringen. Neem je de recepten en ideeën mee? Nou iohan, heel goede, fijne en gezegende feestdagen gewenst. Nog 5 weken.....Geniet ervan!
  2. Mariëlle:
    22 december 2015
    Hee Johan!

Inderdaad al lang niet van je gehoord, gelukkig is hier weer een update :) Nog gefeliciteerd met je verjaardag! Gek om al die bijzondere dagen ver weg te vieren. Heb je nu die goede vriend vertrokken is nog wel een 'standaard' groepje mensen waar je mee op trekt? Bijzonder om te horen van al die diensten die je meemaakt en getuigenissen die je mocht horen. :)
    Wanneer kom je eigenlijk weer terug in Nederland?

Heel veel zegen nog de komende tijd en fijne kerstdagen & mooi en gezegend nieuwjaar!

Groetjes,
    Mariëlle
  3. De Jong:
    23 december 2015
    Ntsj ntsj, ik heb zin in te djensen. Gelukkig nieuwjaar alvast en doe Bertha maar de groeten! Wordt vast mooi vanaf de top van die jekko-toren.

Amicaliters,

De Jong
  4. Johan de Jong:
    24 december 2015
    Hallo Kees, ja, ik zit er toch zeker wel aan te denken om het een en ander aan recepten mee terug te nemen. De Maleisische chocomelk, oftewel Milo-ice, is toch zeker aan te raden. En anders de sweet-sour-chicken wel..

Ha Mariëlle! Jazeker, ik ga geregeld naar mensen van de kerkvereniging. Erg gezellig! En anders zijn er altijd wel mensen in om naar de bios o.i.d. te gaan.
    Dinsdagmiddag 26 januari hoop ik trouwens weer in NL te zijn. Just in time voor het lustrum en de dies!

Ha Thomas! Dat belooft zeker wat te worden op de top van die jekko-toren! :) Ik heb al veel plekken voor een nieuwe soos gezien, maar deze slaat echt alles. Ik zal Bertha in ieder geval mee naar boven proberen te sjouwen.

Hele fijne en mooie kerstdagen toegewenst allemaal! En alvast een gezegend en gelukkig nieuwjaar!

Groetjes Johan
  5. Mariëlle:
    24 december 2015
    Ha Johan,

Goed om te horen! :) Zien er naar uit!

Groetjes,
    Mariëlle
  6. Paul:
    27 december 2015
    Ha Johan,

Leuk om weer iets te horen van het Maleisische front! En natuurlijk nog hartelijk dank voor de kledingstukken voor het bestuur :D
    Nog wel een ding: je vergist je waarschijnlijk over 14 december. Dat was natuurlijk niet vanwege de voetbalclub, maar omdat de VGSR toen 65 jaar werd. Gelukkig ben je nog wel op tijd voor het feest in februari, leuk om je dan weer te zien!

Groeten,
    Paul
  7. Ina bijl:
    29 december 2015
    Hallo Johan,
    Alles weer gelezen. Wat een ervaringen. Wel vreemd om kerst en oud en nieuw in de zomer mee te maken. Nog 4 weken genieten. Ik wens je een gezegend nieuwjaar. Ook de groeten van de fam. Schuphof.
  8. Dineke Poelman:
    3 januari 2016
    Wij wensen je vanuit een veel te warm Holland de beste wensen en een gezegend 2016. Ik geniet van je verhalen en ben best een beetje jaloers, vooral op al je culinaire ervaringen.
    Veel succes bij de laatste lootjes van de stage.
    Groetjes van mij en ook van Arnold en Tristan
  9. Trudy Baan:
    4 januari 2016
    Hallo Johan,

Ik lees je blog nu pas. Je hebt weer een mooi verhaal geschreven. Bedankt daarvoor. Ik vraag me af of je straks nog wel kunt wennen in je eigen landje. Je moeder kijkt er in ieder geval naar uit je weer te zien en dat is begrijpelijk. Ik weet nog goed dat mijn zoons lang weg waren .... nou dat valt voor een moeder echt niet mee hoor!! Dan ben je blij om ze weer te knuffelen. Johan, nog een goede laatste periode daar gewenst en Gods zegen in 2016!

Groetjes van Trudy Baan
  10. Juul Hofsink:
    4 januari 2016
    Ha Johan Ik was steeds al van plan om je te volgen via je blog, maar er kwam maar niets van. Nu het adres van je moeder gekregen.
    Wat een ervaringen beschrijf je zeg!
    Super om mee te maken.
    Kersten Oud en Nieuw in zo'n andere wereld. Ik denk dat je het volgende keer in Nederland gewoon saai vindt!
    Of je bent weer blij tussen je familie en vrienden...
    Nog van harte gefeliciteerd met je 21ste verjaardag!!
    Heel bijzonder. Moet je thuis over een paar weken nog maar even over vieren hoor!
    Geniet nog maar even heel erg van alles en heb een goede reis naar huis!
    Tot ziens dus weer!
    Hartelijke groet,
    Ben en Juul
  11. Miep Schuphof:
    10 januari 2016
    Ha Johan jij bent nog steeds in beeld bij ons hoor, al laten we niet veel van ons horen,, lezen , We zijn erg benieuwt als je terug bent om je ervaringen te horen en je weer te zien, we kijken er naar uit,, net als je familie,