Two coffee, no toast?

20 september 2015 - Kuala Lumpur, Maleisië

Elke morgen starten we onze dag op het stagebedrijf niet met 'goedemorgen' of 'goedendag', maar met 'two coffee, no toast?' Nee, dit is geen koffiedik kijken en we komen ook niet zomaar op de koffie, maar dit moet je meer zien als het Westlandse 'Bakkie pleur?' We lopen na aankomst dan direct naar de kantine voor een lekker bakje Maleisische koffie. De mensen van de kantine zien ons elke dag al aankomen :) De koffie vinden we hier heerlijk, over de toast kunnen we helaas geen uitspraken doen, vandaar 'no toast'. Na een kopje koffie starten we dan weer een nieuwe dag, vol met nieuwe belevenissen en avonturen. Hieronder vertel ik de belevenissen van de afgelopen twee weken. En de afgelopen twee weken heb ik zeker niet stilgezeten...

Vorige week maandag heb ik mijn eerste werkdag gehad bij het stagebedrijf. Ik ben erg positief over de mensen, de cultuur en het onderzoek dat ik daar ga doen! In mijn koffer had ik een aantal pakjes met stroopwafels weten mee te smokkelen uit Nederland. Die hebben we uitgedeeld op het werk. Wat hebben ze daar genoten van die overheerlijke Hollandse lekkernijen ;-)

Vorige week donderdag mocht ik deelnemen aan de huiskamergroep van St. Andrews Church (de kerk waar ik naartoe ga). Ik vond het erg leuk om eens vanuit een ander perspectief en vanuit een andere cultuur over dezelfde geloofsonderwerpen te praten. Erg inspirerend! Vorig weekend ben ik samen met mijn huisgenoten naar het FRIM geweest (Forest Research Institute Malaysia). Hier hebben we een wandeling gemaakt door de jungle. De wandeling eindigde in oversteek over een 30 meter hoog krakkemikkig touwbruggetje waarmee je van boom naar boom kon lopen. Zondagmiddag hebben we Merdeka Square bezocht, het onafhankelijkheidsplein in het centrum van Kuala Lumpur. De smog was die dag erg hevig. Doordat op Sumatra (Indonesië) in een bepaalde periode van het jaar veel bossen worden verbrand ten behoeve van de akkerbouw, komt alle rook over Maleisië. Dat veroorzaakt veel smog. Daarom hebben we altijd een mondkapje bij ons.

Afgelopen dinsdag, 15 september, hebben we een etentje gehad met het stagebedrijf. Het jaarverslag werd die dag gepubliceerd en alle medewerkers van de vestigingen kwamen bijeen in het hoofdkantoor. Die volgende dag was een nationale feestdag en toen waren we vrij. We zijn die dag met de bus naar Malakka gereisd, een historische kusttijd ongeveer 100 km ten zuiden van Kuala Lumpur. Donderdag 17 september zijn we naar KLIA (Kuala Lumpur International Airport) gegaan en hebben we daar de luchtvrachtdivisie van de logistiek dienstverlener bekeken. We kregen een uitgebreide rondleiding van een van de managers van het stagebedrijf.

Afgelopen zaterdag ben ik samen met mijn huisgenoten naar de Elephant Sanctuary in Kuala Ghanda geweest. We hebben daar gekeken hoe Aziatische olifanten worden gerevalideerd. Tot slot mochten we de rivier in springen om een babyolifant te wassen. Supergave ervaring! :-)

1. Danielle:
    20 september 2015
    Super om weer van je te lezen Johan, wat maak je bijzondere dingen mee !!

Geniet ervan jongen nu je de kans hebt.
    Groetjes van je tante
  2. Hendrik Schoppers:
    20 september 2015
    Mooi man? Geen geit gemolken dit keer?
  3. Johan de Jong:
    20 september 2015
    Bedankt Danielle! Groetjes terug!

De geiten zijn helaas uitverkocht Hendrik ;) Is het gras al groener geworden? Of wordt het niet groener?
  4. Joop en Corina van Veelen:
    20 september 2015
    Hey Johan, je hebt al veel gezien zeg in die korte tijd dat je daar bent. Vervelend van die smog, maar dat waait vanzelf een keer weer weg. Gewoon veel binnen zitten onder de airco en af en toe de stad uit. Dat heb je ook al gedaan lazen we dus lekker bezig. Ben je al gewend aan dat spicy eten en nasi lemak als ontbijt?
  5. Johan de Jong:
    21 september 2015
    Hallo Joop en Corina, smog is nu gelukkig al minder geworden ;-) Laatst was ik vuur aan het spuwen vanwege dat spicy eten! haha En met de nasi lemak heb ik al genoeg kennisgemaakt. Daarom ben ik nu overgegaan op sweet sour chicken en cheese naan.
  6. De Jong:
    21 september 2015
    Heb je de geit verkocht? Hoe kun je! Neem anders maar zo'n babyolifant mee, ook leuk om een rondje op te touren door Rotterdam.

De Jong
  7. Johan de Jong:
    22 september 2015
    Ja, ik heb haar moeten verkopen. Ze gaf geen melk meer. Ik zal een babyolifantje meebrengen en het lijkt mij noodzakelijk om een extra koffer daarvoor mee te nemen.
  8. Annette borst:
    22 september 2015
    Gaaf Johan die foto's en je verhaal. Ik heb je zondag " vanaf de gang" gehoord! Ideaal skype ! Hoera voor de techniek.

Succes !

Groeten!
  9. Ina bijl:
    Ha Johan,
    Hoe is het met jou in de hitte? Gaat het goed? Laat nog eens iets van je horen.
    Gr. Ina Bijl
  10. Trudy Baan:
    23 september 2015
    Hallo Johan,
    Leuk om je verhalen te lezen. Wat een prachtige ervaringen doe je op! Ik ga de foto van Petronas Towers opnemen in m'n architectuur pp. ((-; Indrukwekkend hoor!
    We denken aan je en bidden voor je Johan.
    Groetjes!
  11. Johan de Jong:
    23 september 2015
    Hallo Annette, o wat heb ik genoten van dat skypegesprek afgelopen zondag! Het is als vanouds met die vrienden ;-) Zelfs op zo'n afstand kunnen we de gezelligheid overbrengen!

Hallo Ina, het is fantastisch hier! De warmte is hier goed vol te houden. Veel plekken zijn hier goed geairconditioned, maar vooral als je uit die plekken komt, loop je zo tegen een warmtefront op. Flink zweten soms! Stageopdracht zelf is leuk en uitdagend. Dat stimuleert! In het weekend gaan we er meestal op uit om mooie plaatsen in het land te bezoeken.

Hallo Trudy, de Petronas Towers blijf ik geweldig vinden om naar te kijken. Wat is het een prachtig gebouw! Absoluut een goede toevoeging voor een presentatie! :)

Groetjes allemaal!
    Johan
  12. Miep Schuphof:
    24 september 2015
    Hoi Johan fijn dat jr het naar de zin hebt, van alles ziet , doet en goeie kontakten hebt, Dat is heel belangrijk En.... dat je ons op de hoogte houd van je rijlen en zeilen.. we blijven je volgen hoor . Volgende week gaan we naar Utrecht voor Bobby .Verder hier alles goed , het weer is erg wisselvallig, dat is jammer ( voor mij) groeten van ons fam. Schuphof
  13. Ina bijl:
    24 september 2015
    Hoi Johan,
    Reilen en zeilen moet nog steeds met ei. ( ik heb het haar fout voorgezegd), maarja, ik was ergens anders meebezig. Misschien valt het jou niet meer op nu je een andere taal spreekt,ha,ha.
  14. Wimvanbenthem:
    5 oktober 2015
    Hallo Johan.
    Het is werkelijk alweer 5 weken gelden dat je van Schiphol vertrok. Ik zie dat je in je schaarse vrije tijd ook al olifanten aan het fokken bent. In Rotterdam zie je die alleen in de Dierentuin. Als je tijd hebt hoor ik nog van je avontuur in Hongkong. Veel Plezier, weinig smog en succes met je stage gewenst. groet Wim