Selamat Pagi!

6 september 2015 - Kuala Lumpur, Maleisië

Selamat Pagi, oftewel goedemorgen!

Vandaag, zondag 6 september, begon vroeg, heel vroeg voor een zondag, namelijk 5.30 uur 's ochtends! Vanochtend startte ik met fietsen. Twee keer per maand wordt er in KL een zogenoemde 'car free morning' georganiseerd. Echt fantastisch! Het stadscentrum is dan autovrij en er is niets meer wat je tegenhoudt om eens lekker op de openbare weg te crossen. Wat prachtig is het dan als je in de waas van een heiige morgen tussen alle wolkenkrabbers het aanzicht van de Petronas Towers en de KL Tower tegemoet fietst. Dat ook nog eens vergezeld door een groep in het oranje geklede Nederlanders.

Na een heerlijke ochtendlijke fietstocht ging ik terug naar het appartement om mezelf op te frissen voor mijn eerste kerkdienst in Kuala Lumpur. Spannend! Na een taxirit die te vergelijken was met een ritje in de achtbaan (ja, Maleiers kunnen over het algemeen stevig autorijden), arriveerde ik bij de St. Andrews Church, een internationale kerk in KL met rond de 400 leden. Ik werd bij aankomst hartelijk begroet door iemand van de kerk. Hoe mooi is het dan om vervolgens een kerk binnen te lopen waar het geschal weerklinkt van opwekkingsmuziek! En ook nog bekende opwekkingen! Aan het begin van de dienst moest ik, net als een enkele andere nieuwe mensen, opstaan, zodat je kon worden verwelkomd binnen de gemeente. Iedereen begon spontaan handen te schudden met elkaar en er werd geapplaudisseerd. Mooi om te zien dat waar ook ter wereld in welke kerk dan ook, het draait om dezelfde Persoon, namelijk Jezus! Gedurende de dienst werd het Heilig Avondmaal gevierd. Op de donderdagavond is er huiskamergroep met enkele jongeren waar ik ook bij zal zijn.

Eerder deze week bezocht ik, nadat de geit gemolken was, samen met mijn huisgenoot (hij werkt bij hetzelfde bedrijf) de logistiek dienstverlener waar ik komende maandag zal beginnen. Zodoende kon ik een eerste indruk krijgen van het bedrijf, de mensen en de cultuur binnen het bedrijf. Ik ben in ieder geval erg benieuwd! De dag ervoor hadden we een culturele briefing van het MDBC. Vervolgens zijn we met de MDBC-groep wat gaan eten in de wijk Chinatown.

Kortom, de tijd van rust is nu voorbij, komende maandag gaat het echte werk beginnen! :)

Selamat Jalan!

Johan

1. Ina bijl:
    Hallo Johan,
    Leuk je blok te lezen. Bijzonder he, dat je dezelfde dag al weet wat je deze dag gedaan hebt, maar het is nu 18,15 bij jou en nog warm. Kan je daar goed tegen? Ik wens je sterkte voor morgen. Gr. Ina Bijl
  2. Kees Borst:
    Hallo johan,
    Leuk om ook deze tweede blog van je te lezen en dat je daar in de kerk gastvrij bent ontvangen. Hij zorgt voor ons waar we ook zijn. Heel veel succes bij je eerste stage-ervaringen deze week! We lezen je vervolgbelevenisden hier wel weer. Ik hoorde van je moeder dat ze het skypen ook erg leuk had gevonden! Gr kees borst
  3. Joop en Corina van Veelen:
    Selamat Pagi,

Goed te horen dat je de kerk al gevonden hebt en fijn dat je je hebt aangesloten bij een huiskamergroep. Mocht je in de kerk een oude Chinese mevrouw tegenkomen met de naam Leng Sim doe haar dan de hartelijke groeten van ons. Heel veel succes van de week met je nieuwe job. We zien uit naar je volgende verhaal. Groeten Joop en Corina
  4. Danielle:
    6 september 2015
    Nadat de geit gemolken was ??????

Je hebt het goed naar je zin zo te lezen, fijn.
    Wat een mooi onthaal in die kerk zeg !
    Gisteren hebben we eens lekker met je ouders bijgekletst, dus we zijn weer op de hoogte.......
    Succes met je stage als je morgen begint.
    Groetjes.
  5. Miep Schuphof:
    6 september 2015
    Zo Johan dit is de d er derde keer dat ik het probeer jou te laten weten hoe fijn ik het vind om wat van je te horen , nu maar hopen dat deze mail je wel bereikt. Heb de hele week aan je gedacht ..en voor je gebeden...fijn te horen dat je daar al kontact hebt.Gods kerk is wereldwijd fijn he groeten fam.schuphof
  6. Hendrik Schoppers:
    Johan. Mooi man.
    Applaus is wel bijzonder. En dat fietsen doet me denken aan de Tour. Schitterend man. Ik wist trouwens niet dat jij zoveel geitenmelk dronk. Als je dat te lang laat staan word het groen hè. Maar groener word ie nie ;).

Mvg,
    Malle Hendrik
  7. Fam Visser:
    6 september 2015
    Hoi Johan, fijn dat je het naar je zin hebt, goed om te lezen. Ook wel een idee voor Nederland zo'n autovrije ochtend. Haha. Succes morgen met je 1e werkdag. Gr. Fam. Visser
  8. Mariëlle:
    7 september 2015
    Ha Johan,

Fantastisch om te horen hoe je de eerste dagen al volop genoten hebt van je nieuwe thuis voor de komende maanden. Mooi dat je zo'n warm welkom ontving van de gemeente daar, hopelijk zal dat ook echt een plek van rust zijn komende tijd!

Heel erg veel succes deze week met je stage. We denken en bidden hier voor je!

Amicaliter,

Bestuur 't Hart
  9. Marco Maissan:
    8 september 2015
    Hey Johan! Toffe verhalen en mooie foto's man. Vind het echt zooo gaaf dat je daar nu bent. Een hele goede stage periode toegewenst, ik hou je blog in de gaten :) groetjes van je ex-collega, Marco
  10. Emmy Steen:
    11 september 2015
    Ha Johan, ik had net je moeder aan de telefoon, vandaar dat ik op je blog terecht ben gekomen. Wat heel erg leuk en wat maak jij spannende dingen mee! We zijn dankbaar dat het goed gaat en dat je geniet. We blijven je volgen, hartelijke groet van ons beiden.